his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Missriktat ljud i skräckspel
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]
Abstract [sv]

Rapporten har som mål att undersöka om missriktat ljud i skräckspel ger ökad rädsla och oro utifrån Xu, Chia och Jins (2005) teorier kring tystnad i spel och Faller och Merimaas (2004) teori kring lokalisering av flertal störande ljud. Frågan delas upp i två delfrågor: Ökar skräckkänslan om en kombination av missriktat ljud och tystnad används, samt på vilket sätt påverkar det spelaren om ett flertal missriktade ljud spelas upp samtidigt? Bakgrunden behandlar teorier kring emotionerna rädsla och oro tillsammans med ljud, olika ljudläggningssätt inom genren skräck och spatialt ljud med fokus på placering och riktning. Till undersökningen skapades en spelprototyp i en virtuell-realistisk miljö, CAVE-miljön. Prototypen innehåller två rum med flertal missriktade ljud och två rum med enskilt missriktat ljud. I två av dessa rum förekommer det även missriktat ljud tillsammans med tystnad. Tio testpersoner fick spela prototypen, de observerades, fick svara på en kvantitativ enkät och genomföra en semistrukturerad intervju. Resultatet blev att missriktat ljud gav en ökad nivå av rädsla och viss oro men bara om det användes på rätt sätt. En framtida forskning skulle kunna vara att genomföra fler undersökningar och att testa prototypen mot en vanlig datormiljö.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , 35 p.
Keyword [sv]
Dataspel, ljudläggning, spatialt ljud, missriktat, skräck
National Category
Engineering and Technology Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-5963OAI: oai:DiVA.org:his-5963DiVA: diva2:531662
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics/Sound
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-08-28 Created: 2012-06-07 Last updated: 2012-08-28Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Missriktat ljud i skräckspel(843 kB)458 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 843 kBChecksum SHA-512
c3f87a53905b539b3bd50243818d98a90090bacb052520b4f759fff4e58c2ccca0a059b8b8e8874c84f0d8caae461592acbe0e7e87cc223b0177b465937fd83c
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Gustavsson, Erik
By organisation
School of Humanities and Informatics
Engineering and TechnologyMedia Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 458 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 375 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf