Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spelbaserad simulering för insatsutbildning: Slutrapport
University of Skövde, School of Humanities and Informatics. (InGaMe Lab)ORCID iD: 0000-0002-9578-7410
University of Skövde, School of Humanities and Informatics. (InGaMe Lab)ORCID iD: 0000-0001-9287-9507
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.ORCID iD: 0000-0003-1403-5565
Show others and affiliations
2012 (Swedish)Report (Other academic)
Abstract [sv]

Denna rapport är en avrapportering av projektet Spelbaserad simulering för insatsutbildning. Projektet syftar till att:

  • Studera hur serious games kan förstärka lärandemiljön i träning och utbildning
  • Praktiskt testa och analysera användningen av spelteknologi för att ta fram rekommendationer för konstruktion av träningssimulatorer
  • Skapa underlag för utveckling av Räddningsverkets utbildningsmetoder genom samarbete mellan forskare och praktiker

Serious games och spelbaserad simulatorträning ses som en möjlighet att vidareutveckla undervisnings- och träningsmiljön inom räddningstjänst. Begreppet serious games definieras som att använda spel och spelteknik för att uppnå syften utöver ren underhållning. För att utnyttja områdets potential i största möjliga mån krävs en kombination av att utveckla och anpassa teknik så att den passar för ändamålet, detta kan till exempel innebära att utnyttja de möjligheter som modern spelteknik ger för att logga användarbeteende och resultat. Dessutom innefattar serious games en komponent av speldesign, det vill säga att utnyttja möjligheter som spel ger för att skapa en motiverande och engagerande lärandemiljö. Detta kan till exempel innebära att skapa tävlingsmoment och poängsystem som sporrar till upprepad användning. I projektet har vi utnyttjat såväl teknik- som speldesignskomponenten.

Projektets syften har uppnåtts genom att producera och utvärdera ett prototypspel för insatsträning samt en modell för hur serious games kan användas i träning och utbildning. De huvudsakliga resultaten består av en spelprototyp av ett webbaserat spel för att träna beslutsfattande på taktisk nivå samt en pedagogisk modell för spelbaserad träning. Prototypen och modellen har testats på en distanskurs för Räddningsledarutbildning i regi av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Utvärderingen visar på goda resultat vad gäller systemets användbarhet. Den pedagogiska potentialen har inte kunnat utvärderas fullt ut då prototypen inte blev en tillräckligt integrerad del i kursen där den utvärderades.

Projektet visar att spelbaserad träning kan vara en möjlighet för pedagogisk utveckling med avseende på både teknik och pedagogisk kontext. I detta sammanhang är det viktigt att poängtera vikten av att genomföra och utvärdera pedagogiska anpassningar i samband med spelbaserad träning. Vidare har projektet har samarbetat med olika konstellationer av lärare och kursdeltagare vid MSB. En viktig lärdom är att tydliga resurser och organisatoriskt engagemang finns på plats i den här typen av samproducerande forskningsprojekt.

Place, publisher, year, edition, pages
Skövde: Högskolan i Skövde , 2012. , p. 40, [ca 100]
Series
IKI Technical Reports ; HS-IKI-TR-12-001
National Category
Human Computer Interaction Pedagogy
Research subject
Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-5943OAI: oai:DiVA.org:his-5943DiVA, id: diva2:531372
Available from: 2012-06-07 Created: 2012-06-07 Last updated: 2023-07-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Spelbaserad simulering för insatsutbildning(6858 kB)594 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 6858 kBChecksum SHA-512
bc6503a7da3750fa836486f8a50f8820a572454a968058909a9d4bccf0aeccbe40a9c2f7335b899c1f7d2952661217e2170f259395cb4df99d5cfdc17c84846c
Type fulltextMimetype application/pdf

Authority records

Alklind Taylor, Anna-SofiaBacklund, PerBergman, Maria ElenaCarlén, UrbanEngström, HenrikJohannesson, MikaelLebram, MikaelToftedahl, Marcus

Search in DiVA

By author/editor
Alklind Taylor, Anna-SofiaBacklund, PerBergman, Maria ElenaCarlén, UrbanEngström, HenrikJohannesson, MikaelLebram, MikaelToftedahl, Marcus
By organisation
School of Humanities and Informatics
Human Computer InteractionPedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 611 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 3506 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf