I detta arbete har uppfattningen av känslor via ambiensljud, effektljud och röst undersökts i en ljudberättelse. Detta har gjorts för att få en ökad uppfattning om hur ljud påverkar en situation och om det går att ersätta musiken som känslomässig anknytning till berättelsen.Ljudberättelserna är designade med tre olika känslor i fokus, glädje/lycka, stress/ spänning samt ilska. Analysen av dessa gjordes genom att intervjua 12 personer som sedan svarade på frågor baserade på Tuuris m.fl. tabell om ljuduppfattning. Därefter analyserades resultaten utifrån Michel Chions Semantic och Causal för att se var varje informant fokuserade. Sedan har svaren satts i perspektiv till två andra lyssningsmodeller, dels Walter Murch – dense clairty / clear density samt IEZA-modellen av Huiberts och van Tol.De svar som uppkom visade tydligt att rösten var det som personer fokuserade mest på då inte musik fanns att tillgå. Det framgick även att ljud som inte var tänkt att höra till händelsen i berättelsen var något som nästan alla informanter fokuserade på. Chion säger att språk är det människan lyssnar mest efter, vilket också är sant i denna undersökning.