Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Rollen av achievements i spelupplevelsen och spelandet
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

I denna studie, som bygger på tidigare arbete på achievements och belöningssystem, utreds effekten av achievementsystem på spelupplevelsen och spelandet i ett tredjepersons actionspel. Dessutom har achievements i tredjepersons actionspel undersökts för att ta reda på vilka typer av achievements som passar bäst in i genren. För att undersöka detta har andra achievementsystem analyserats och fyra kategorier av achievements klassificerats. För undersökningen har en bana skapats i ett tredjepersons actionspel, samt ett för genren representativt achievementsystem som sedan implementerats.

Studien har visat att achievementsystem ökar spelares utforskningstendens och speltid. Samtidigt har utforskningsbaserade achievements visat sig vara de mest populära i spelet, och handlingsbaserade de minst populära. Överlag ansåg testdeltagarna att achievements ska vara svåra att uppnå för att ha betydelse för spelaren. Achievements som fenomen är fortfarande ungt och mer utförliga studier på ämnet hade kunnat hjälpa spelutvecklare att förstå den relation olika typer av spelare har till achievements.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , p. 41
Keywords [sv]
achievement, utforskning, spelupplevelse
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-5925OAI: oai:DiVA.org:his-5925DiVA, id: diva2:530795
External cooperation
Coilworks
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-06-12 Created: 2012-06-04 Last updated: 2018-01-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1701 kB)552 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1701 kBChecksum SHA-512
1e27e5cd6177d5b25c510e7583d1c924092bfd4ed7d01f81d8f08b688808e755f62a11f8a3a6e8e3d95de5626c3626eae3204306437c2f2da0918bfe0a363ff7
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 552 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 460 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf