Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Undersökning för generaliteten för lämpligt motståndarantal i Magicka ur ett flowperspektiv
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2012 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Detta  examensarbete  undersöker  skillnaden  i  tre  olika  nybörjargruppers  upplevda flow  då  de  spelat  Magicka  (2011)  med  motståndarantal  som  den  enda  skiljande variabeln.   Undersökningen   baseras   bland   annat   på   Csikszentmihalyis   (1990) flowteori och Caillois (2001) teori om att tävlande slutar vara roligt då det  urartar i kaos.  Syftet  med  examensarbetet  har  varit  att  hitta  när  mest  flow  uppstår  då nybörjare på Magicka (2011) spelar mot  en viss motståndartyp, samt om  detta flow bryts  när  för  många  motståndare  introduceras.  Undersökningen  har  visat  att  nio motståndare har resulterat i betydligt mer flow än tre, medan skillnaden mellan nio motståndare  och  18  har  varit  obetydlig.  Examensarbetet  har  dock  inte  lyckats kvantifiera  var  flow  övergår  till  kaos  med  den  testgrupp  och  motståndartyp  som använts.  Framtida  forskning  skulle  exempelvis  kunna  undersöka  på  vilket  sätt  ett varierande  motståndarantal  skulle  påverka  flow  för  en  mer  erfaren  testgrupp  som spelar mot andra motståndartyper.

Place, publisher, year, edition, pages
2012. , p. 25
Keywords [sv]
Balansering, Speldesign, Leveldesign, Flow
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-5914OAI: oai:DiVA.org:his-5914DiVA, id: diva2:530466
External cooperation
Pieces Interactive
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2012-06-12 Created: 2012-06-02 Last updated: 2018-01-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(594 kB)230 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 594 kBChecksum SHA-512
1cc6eac72bca4aab359e6fe4a4872d6e0d382b8f4fe1d1bd00fdc1bfab77ec0dddfa6d47556c100343cba7522100a34d91dd9a974a583cb60323173f6f408d37
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Ibrisagic, Armin
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 230 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 582 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf