Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Attackanimationer i datorspel: Spelarfrustration över för långa attacker
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Atta ck animations in computer games : Player frustration about attacks that takes too long to complete (English)
Abstract [sv]

Målet med denna rapport är att ta reda på hur lång en attackanimation i ett spel kan vara innan spelaren blir frustrerad över att den tar lång tid. Forskningen inom dataspelsutveckling är fortfarande begränsad, men det finns mycket att hämta från området Human-Computer Interaction. Undersökningen genomfördes på 22 personer med spelvana. De fick spela en av två versioner av ett fightingspel som utvecklats speciellt för undersökningen, sedan fick de svara på en enkät om hur de upplevde spelet och attackerna. Deras knapptryckningar under spelandet loggades. Resultatet av undersökningen visade inte på att det fanns någon specifik längd på animationerna som testpersonerna tyckte var för lång, utan de såg istället till hur attackernas längd var i förhållande till andra faktorer i spelet. Av detta drogs slutsatsen att undersökningen borde ha utformats annorlunda för att uppnå målet, men också att spelare accepterar långa attackanimationer bara det finns andra fördelar som kompenserar för längden.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , p. 40
National Category
Engineering and Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-5285OAI: oai:DiVA.org:his-5285DiVA, id: diva2:439009
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics/Sound
Presentation
2011-08-24, 14:00 (Swedish)
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-10-25 Created: 2011-09-06 Last updated: 2011-10-25Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1315 kB)241 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 1315 kBChecksum SHA-512
fa9e7cfe2736a68bc30ea09d65c3902cb7b687f5b94520b82993690f7e4d2896efb3d0376ff4c42ae4ff637a4b12b281959b14264bf4a38560381d36ea160eeb
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Axelsson, Emelie
By organisation
School of Humanities and Informatics
Engineering and Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 241 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 706 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf