Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Varseblivning av objekt i digital grafik: påverkan vid förändring av textur.
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]Alternative title
Object perception in digital graphics : affected by texture (English)
Abstract [sv]

Syftet med detta arbete är att undersöka hur förändring av material påverkar varseblivningen av objekt när formen lämnas oförändrad. Detta kan vara av intresse då spel med realistisk grafisk stil blir mer och mer högupplöst vilket samtidigt ställer högre krav på de grafiska utvecklarna att framställa verklighetstrogna material.

Jag har utfört en kvalitativ undersökning med personintervjuer av sex personer. Dessa sex personer har fått se tre objekt där de fått definiera objektets syfte. Intervjupersonerna fick sedan se objekten med olika material där mina frågor haft som mål att få respondenten att motivera uppfattat material samt det uppfattade materialets egenskaper. De intervjuades motiveringar om objekt och material har jag sedan tolkat utifrån litteratur om psykologi, främst om kategorisering som George Lakoffs bok "Women, Fire, and Dangerous Things" (1990) beskriver.

Min undersökning har visat att uppfattningen av textur kan förändra ett objekts syfte och funktion. Detta kan behöva undersökas vidade i en interaktiv Digital miljö för att se påverkan både i rörlig bild och möjligen spelsammanhang. 

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , p. 51
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-5028OAI: oai:DiVA.org:his-5028DiVA, id: diva2:422152
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics/Sound
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Examiners
Projects
Dataspelsutveckling, grafik, varseblivning, objekt, materialAvailable from: 2011-06-11 Created: 2011-06-10 Last updated: 2011-06-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3218 kB)353 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3218 kBChecksum SHA-512
52a2344c3cdbc73a4d877c4b1f1f47f760fab0658e000ef7b84ec78e8aee78ff06441e556e2f03b8425d68df2a5a2dc79c06a9e9072f535fd0fee697b33556ee
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Håkansson, Kent
By organisation
School of Humanities and Informatics
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 353 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 270 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf