Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Ljussättning i dataspel: Hur skapar man spänning i dataspel med hjälp av ljussättning
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Syftet med det här arbetet är att se om tekniker för att skapa spänning i film fungerar för ett spel. Två banor för pc-spelet Left 4 Dead 2 skapas där den första banan bygger på professor Magy Seif El-Nasrs et al. teorier kring ljussättningar i film. Den andra banan innehåller en neutral ljussättning. Arbetet utgår främst från El-Nasrs et al. artikel om ljussättning i spel och film som är publicerad på gamestudies.

Tester utförs på fem testpersoner med olika spelstilar, kön och erfarenhet. Metoden består av pulsmätning samt frågeformulär. Resultaten är otydliga. Den faktor som påverkar testpersonernas resultat mest är spelets inbyggda spelmekanik. I spelet stöter spelaren på horder av zombies vilket ökar pulsen hos spelaren. Spelmekaniken påverkar också testpersonernas upplevelser. Detta gör att det blir svårt att veta om det är spelets mekanik eller ljuset som påverkat spelarens puls och upplevelse. Det går alltså inte att dra någon definitiv slutsats av dessa tester. I en diskussion i slutet av arbetet diskuteras hur testerna kan utvecklas för att få tydligare testresultat. 

Place, publisher, year, edition, pages
2010. , p. 20
Keywords [sv]
Spänning, leveldesign, ljus, spel, dataspel, ljussättning
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-5021OAI: oai:DiVA.org:his-5021DiVA, id: diva2:421990
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-06-14 Created: 2011-06-10 Last updated: 2018-01-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(951 kB)258 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 951 kBChecksum SHA-512
eb3aa37b0f6a1889f210449382904d2d6432b41cea1c49f5c9095a4fc7db207d2e9383bbb17135a575530b359915786d6447ace057572e0bf5d409aa56aa39ce
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Hansen, Fredrik
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 261 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 537 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf