Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Opålitliga ljud i skräckspel: Att öka rädslan med slumpmässiga ljud
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Unreliable sounds in Survival Horror games : Increasing fear with random sounds (English)
Abstract [sv]

I den här rapporten var målet att undersöka hur slumpmässighet med ljud påverkar spänningsuppbyggnader i skräckspel. I bakgrunden ges möjliga definitioner av emotionen rädsla, följt av teorier kring hur skräckspel är uppbyggda och vilken betydelse ljudet har i skräckspel. För undersökningen skapades två testbanor med 3d-grafik där ett antal spänningsuppbyggnader med ljud leder fram till konfrontationer med monster som måste undvikas. Den ena banan hade ett statiskt tidsintervall för spänningsuppbyggnaden, för den andra banan slumpades det fram. 14 testpersoner fick spela båda dessa testbanor och svara på frågor i intervjuer för att förmedla sin upplevda rädsla. Resultaten från intervjuerna visade att slumpmässiga tidsintervall genererade en något större rädsla, och att rädslan minskade betydligt mer mellan omgångar för testpersoner som började med den slumpmässiga testbanan och fortsatte med den skriptade. För vidare forskning nämns kompletterande mätmetoder, vidare användningar av slumpmässighet och om spelares rädsla kan påverka spelvärlden dynamiskt.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , p. 50
Keywords [sv]
Ljud, rädsla, skräckspel, slumpmässighet
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-5011OAI: oai:DiVA.org:his-5011DiVA, id: diva2:421930
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics/Sound
Presentation
2011-05-30, G207, Högskolan i Skövde, Skövde, 14:15 (Swedish)
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-06-12 Created: 2011-06-10 Last updated: 2011-06-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1289 kB)476 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1289 kBChecksum SHA-512
0c3fbf58104036175ba212215bba9ee9dd98d27cf40a40d02cb3973c88ac47a6ef7c9e8e59f469ac5e924e96a38ca64b441aacb1ccf903061fba1ec9ef8a827f
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities and Informatics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 476 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 614 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf