Färg, rum och känslor: Studie av färgens betydelse i spelproduktion
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis [Artistic work]Alternative title
Color, room and emotions : Significance of color in gameproduction (English)
Abstract [sv]
Syftet med det här arbetet är att utforska och undersöka om färg påverkar hur en miljö uppfattas. Miljön arbetet fokuserar på är placerad inom science fictiongenren. I konceptteckning för spelproduktion tecknas eller målas koncepten ofta gråskala för att sedan testas i olika färgkombinationer. Samma process och samma tekniker används vid framställande av bilden som är i fokus för undersökningen. För att framställa bilden gjordes studier på existerande science fictionkoncept och bilden arbetades fram via en iterativ process.
Undersökningen genomfördes i form av en strukturerad intervju där tio studerande vid dataspelsutvecklingsprogrammet på Högskolan i Skövde medverkade. Resultaten visar på att förändring av en bilds färgton tydligt påverkar hur bilden uppfattas. Resultaten stämmer in med tidigare forskning inom ämnet. I slutet av arbetet ges förslag på framtida forskning och hur man kan använda sig av liknande undersökningar för att lättare kunna förmedla mer specifika känslor inom underhållningsprodukter som spel eller film.
Place, publisher, year, edition, pages
2011. , p. 38
Keywords [sv]
färg, känsla, spel, science fiction, koncept
National Category
Humanities and the Arts Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-4980OAI: oai:DiVA.org:his-4980DiVA, id: diva2:421493
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics/Sound
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Examiners
2011-06-092011-06-082018-01-12Bibliographically approved