Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Bemästra en spelkontroll: Hur användandet av en spelkontroll kan bli en automatiserad kognitiv process
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2011 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Mastering a game controller : How the use of a video game controller could become an automatic cognitive process (English)
Abstract [sv]

För en speldesigner är det viktigt att ha kunskaper om hur människan fungerar. Det är av yttersta vikt vid skapande av spel att kontrollen fungerar som ett hjälpmedel för spelaren då det är verktyget för att kommunicera med spelet.

Det här arbetet berör området att med hjälp av två små spel undersöka hur en person utan erfarenhet av Playstation kan lära sig att använda en spelkontroll utan att känna sig osäker på vilken knapp som ska tryckas ned eller vart på kontrollen rätt knapp sitter. Som underlag för den här undersökningen används teorier om automatiserade kognitiva processer vilket innebär att målet med undersökningen var att få försökspersonerna att komma till en punkt där knapptryckningarna sker per automatik. Spelaren skulle på så sätt eliminera de moment där han/hon måste tänka eller lokalisera för att genomföra rätt knapptryckning.

Undersökningen visadetydliga tendenser om att träning ger bättre reaktionstider vilket visar påförbättrad kunskap om spelkontrollen, som är en Playstation 3 Dualshock3-kontroll. Dock gick det ej att konkret visa att någon av försökspersonernahade gjort knapptryckningarna till en automatiserad kognitiv process.

Undersökningen visarockså att flera andra områden bör tillämpas för att få en mer tydlig bild av hur en person kan lära sig använda en spelkontroll. Bland annat kan motorik med händerna vara något att undersöka mer om samt att det hade varit positivt att göra undersökningen i kommersiella spel. Den här undersökningen som genomförts hade även blivit mer givande om den gjorts i en större omfattning, men visar ialla fall på tendenser om en positiv inlärningskurva.

Place, publisher, year, edition, pages
2011. , p. 51
Keywords [sv]
spelkontroll, automatiserad kognitiv process, speldesign, inlärning
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-4972OAI: oai:DiVA.org:his-4972DiVA, id: diva2:421414
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Design
Presentation
2011-05-31, 13:15 (Swedish)
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2011-06-13 Created: 2011-06-08 Last updated: 2019-06-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

o08marka_bemastra_en_spelkontroll(1312 kB)588 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1312 kBChecksum SHA-512
5683cd31899326b5d69a473e03c13ed8a085afd975ac00d69d22709413721d112ff17aa18fd22a6f0607605c66595e4fca7d603e442806d0ed3c2ca0a468fdb7
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Karlsson, Martin
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 588 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 329 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf