Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att effektivt marknadsföra Junebuds spel MilMo med sociala medier: Marknadsföring av ett gratis socialt massivt multiplayer online spel för barn och ungdomar
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Det här examensarbetet utfördes från februari till mitten av april, våren 2010 på företaget Junebud. Jag arbetade efter hypotesen att en stark närvaro på sociala medier har en positiv effekt på aktiviteten på spelets hemsida samt för att få nya spelare att hitta till spelet. Spelet som marknadsfördes heter MilMo och är ett socialt massivt multiplayer spel för barn och ungdomar, som är gratis att spela. Om spelaren vill få tillgång till extra material kan han/hon betala en mindre summa pengar men något köptvång föreligger ej för att endast spela. För att genomföra marknadsföringen på de sociala medierna valdes fyra stycken nätverk på Internet ut; Facebook, Deviantart, MySpace och Youtube. Det som skapades var en fangrupp, en sida för konst, en profilsida och en kort film som visar spelet. Till detta kom även tre stycken nyhetsbrev, att strukturera upp och underhålla ett forum för spelare samt att emaila traditionella medier som nyhetssidor om spel och se vilken effekt det fick. Resultatet visar att många företag idag har en profil på sociala medier, men att de ofta bäst utgör ett komplement till produktens egen hemsida. Det som drev upp spelaraktiviteten mest var omnämnande på externa sidor om spel, samt det första nyhetsbrevet ut till spelarna

Place, publisher, year, edition, pages
2010. , p. 59
Keywords [sv]
Dataspelsutveckling, Facebook, Viral Marketing, Free to Play
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-4132OAI: oai:DiVA.org:his-4132DiVA, id: diva2:324341
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2010-06-15 Created: 2010-06-14 Last updated: 2010-08-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2253 kB)583 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2253 kBChecksum SHA-512
3758ccf702b03c89566a68f8274c4c62eccd30138277ad6667b21f1a1636e9c55770ad0ffb79652361da1c9d0b1db038004db00d66f14681042a06af3411acee
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Casén, Sara
By organisation
School of Humanities and Informatics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 583 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 649 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf