MMORPG & färdighetsbaserade lootsystem: Real-cash i en virtuell värld?
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Massiva multispelar onlinerollspel (MMORPG) är idag en välutvecklad industri. Det finns även ett fåtal vars ekonomi och loot är baserade på riktiga pengar. Loot är de föremål en spelare kan erhålla genom att t.ex. döda monster och ett lootsystem är de interna mekanismer som hanterar hur loot distribueras i ett spel. Lotterilagen och Lotteriinspektionen reglerar vad som är ett lotteri i Sverige, om ett spel är slumpbaserat och spelaren eller spelarna kan vinna mer än de satsar, så måste arrangören få en licens utfärdad. Hur designar man ett enkelt lootsystem, baserat på riktiga pengar, utan att bryta mot Lotterilagen och som inte en stor mängd av spelarna kan utnyttja för egen vinning, och om spelarna förstår systemet hur skyddar man företagets intäkter? Denna avhandling tar reda på om det är möjligt att skapa ett spel som är kunskaps och färdighetsbaserat och som inte skulle kräva en licens. Spelet testas för att se om en spelare med kunskap får bättre resultat än en slumpmässig spelare. Den genomförda undersökningen pekar på att så är fallet.
Place, publisher, year, edition, pages
2010. , p. 34
Keywords [en]
Real cash economy, game design, lootsystem, MMORPG, Entropia Universe
Keywords [sv]
Dataspelsutveckling, speldesign, real-cash, lootsystem, MMORPG, Entropia Universe, RCE
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-4057OAI: oai:DiVA.org:his-4057DiVA, id: diva2:323458
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
2010-06-162010-06-102018-01-12Bibliographically approved