his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Från A till Ö: Vilka grepp kan tillämpas för att minska intrycket av en linjär miljö? Reflektioner kring arbetsprocessen bakom Electron.
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2009 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Rapporten är en reflekterande text som behandlar arbetsprocessen och omkringliggande mål för ett examensarbete inom medier som bedrivits mot Högskolan Skövde. Syftet med examensarbetet har varit att finna grepp som maskerar spels linjaritet, det vill säga vilka knep som används i dataspelsindustrin (medvetet eller omedvetet) för att få ett spel med linjär level-design till att framstå som mindre linjär.

Min analysmetod är hämtad från Espen Aarseths, Forskning på spel: Metodologiska ansatser till spelanalys (2007), där en av de totalt tre analysmetoder är vald; nämligen att själv spela igenom analysobjektet. De två återstående analysmetoderna presenteras kort under metodavsnittet. Därefter jämförs greppens betydelse i en rad spel för att därefter slutligen tillämpas i en egenskapad modul. Jämförelser görs med The Legend of Zelda – a Link to the Past (Nintendo, 1991), Grand Theft Auto – Vice City (Rockstar North, 2002) och World of Warcraft (Blizzard, 2001). En inblick ges i Neverwinter Nights 2:s level-editor, Electron. Rapporten tar upp delar ur produktionen för att framföra utmaningar, framsteg och lösningar som författaren bemött.

Slutsatsen som dras hävdar att det finns en mängd grepp som en designer kan använda för att få spelaren till att känna sig mindre tyglad i en sluten miljö men att en öppen miljö krävs för att spelaren ej skall känna att han/hon följer en utstakad stig lika tydligt.

Place, publisher, year, edition, pages
2009. , 36 p.
Keyword [sv]
linjär, linjaritet, spel, neverwinter, nights, mod, grepp
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-4021OAI: oai:DiVA.org:his-4021DiVA: diva2:322596
Presentation
, Skövde (Swedish)
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
Available from: 2010-06-14 Created: 2010-06-07 Last updated: 2010-08-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1619 kB)191 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1619 kBChecksum SHA-512
9b5a4285a236ca250ddd42fc07721121427c2247e0ed536aecd04a95985abbe23122ffb694c761997c8fd655c572d083810da5ad9eb25691f191ee48b4007de1
Type fulltextMimetype application/pdf
attachment(99 kB)77 downloads
File information
File name ATTACHMENT01.pdfFile size 99 kBChecksum SHA-512
9e6a022ea120c90df8271bf5e35d361080cdf1c75a611cc3ff3757a368e193571a83b78a8b24dfd282d51e310531c9d0fcc797ad330cb081f05b9d3d5e01c72f
Type attachmentMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Darabian, David
By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 191 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 164 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf