his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Rasism i spel: En undersökning i konsten att balansera på en tråd av kontemporär politisk korrekthet
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2010 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Detta är en C-uppsats i ämnet medier: Dataspelsutveckling som ska leda till min filosofie kandidatexamen. Då de etiska frågeställningarna, speciellt rasism, vid utvecklande av spel har väckt mitt intresse valde jag att skriva en C-uppsats med fokus på detta ämne.

Uppsatsen behandlar frågeställningarna om hur en speldesigner kan undvika stark kritik när hon gör ett spel som utspelas i miljöer och kontexter där det förekommer rasism eller etniska motsättningar samt hur en speldesigner balanserar realism och abstraktion i ett spel som utspelas i verklighetsbaserade miljöer. Teorier och texter som använts för att komma fram till ett svar på frågeställningen är bland annat Rollings och Adams (2003) teori om den etiska dimensionen och diskuterande texter från Chan (2005) och Everett och Watkins (2008) samt Williams m.fl. (2009) som behandlar rasism och rasbaserade stereotyper i spel. De spel som har analyserats närmare är Grand Theft Auto: San Andreas (2004) och Resident Evil 5 (2009) som båda har fått utstå kritik i media för att vara rasistiska eller för att förespråka negative stereotyper.

Mitt syfte är att föra en diskussion om skildringar av ras och etniska grupper i spel och hur dessa skulle kunna presenteras av en speldesigner på ett fördelaktigt sätt.

Genom detta arbete kom jag fram till bland hur en speldesigner skulle kunna ändra på vissa variabler för att få ett bredare accepterat spel. Från Andrew och Rollings (2004) teori kunde jag dra slutsatsen att hur kritiskt bemött ett spel blir står i direkt relation till två variabler: kontroversiellt innehåll och visuell realism.

Place, publisher, year, edition, pages
2010. , 18 p.
Keyword [sv]
spel, dataspel, datorspel, rasism, designdokument, etnicitet
National Category
Ethnology Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-3697OAI: oai:DiVA.org:his-3697DiVA: diva2:294016
Presentation
(English)
Uppsok
Fine Art
Supervisors
Examiners
Available from: 2010-02-25 Created: 2010-02-15 Last updated: 2010-02-25Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(872 kB)585 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 872 kBChecksum SHA-512
fb77fffc2e9876a88bccb9e0077903850992f87dba91f206325c1769493383c1cd335b844cc88c02f80d66462b662fbece248b35235f6e35fade0a6541cc6ecb
Type fulltextMimetype application/pdf
fulltext(575 kB)278 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 575 kBChecksum SHA-512
329acddd33ebcfd05ae362ae9166ac71e869c38559003a9941b7651d3aeb2786474a5106be791d408869a3b1fcbf6a061a2b9510ed4b55b7676dded2e9461546
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Buco, Damir
By organisation
School of Humanities and Informatics
EthnologyMedia and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 863 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 1731 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf