Aktiva trasdockor med samverkande kontrollsystem i dataspel
2007 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Animation av karaktärer är en viktig del inom dataspel. Den interaktiva, oförutsägbara naturen av spel kräver att karaktärer måste kunna reagera dynamiskt på händelser i miljön för att upplevas som realistiska. För att göra detta möjligt räcker det inte att använda tekniker baserade på förinspelad animationsdata eller fysisk simulation av karaktärer i medvetslöst tillstånd.
Ett system som kombinerar kontinuerlig fysisk simulation av karaktärer med ett kontrollsystem baserat på förinspelad animation åstadkommer fysiskt korrekta rörelser hos en karaktär. Genom att utöka ett sådant system med introducerandet av möjligheten för flera samtidigt samverkande kontrollsystem, baserade på dynamiska såväl som förinspelade tekniker, i ett uniformt interface kan en karaktärs rörelser modulariseras. Detta tillåter sammanställandet av en ”verktygslåda” av rörelser.
En sådan uniform verktygslåda, kombinerad med en kontrollerande artificiell intelligens, gör det möjligt att utveckla fullt självständiga virtuella karaktärer i en dynamisk miljö.
Place, publisher, year, edition, pages
Skövde: Institutionen för kommunikation och information , 2007. , p. 33
Keywords [sv]
animation, fysisk simulering, trasdocka, ragdoll
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-47OAI: oai:DiVA.org:his-47DiVA, id: diva2:2847
Presentation
(English)
Uppsok
Technology
Supervisors
Examiners
2007-06-052007-06-052018-01-12