Serious Games, körsimulatorer och lärande: En studie om strukturerande verktyg - som stöd vid återkoppling
2007 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 points / 30 hp
Student thesis
Abstract [sv]
Uppsatsen fokuserar på hur körinstruktörer använder IKT som en strukturerande resurs vid sin undervisning och hur de uppfattar ett datorbaserat utvärderingsverktyg kopplat till ett dataspel i en körsimulator. Syftet med studien har varit att förstå hur externa verktyg (artefakter) används pedagogiskt för att överföra kunskap och om individen kan bli oberoende av dessa verktyg. Studien genomfördes genom intervjuer som kopplades till testkörningar i en körsimulator. Körsimulatorn ingick i en större studie (Spel och trafiksäkerhet) där ett dataspel (serious games) utgjorde testpersonens upplevelse av bilkörning i en virtuell värld. Svaret blev att körinstruktörer har externa verktyg såsom leksaksbilar, penna och papper för att underlätta kommunikationen vid utvärdering av elevernas körning och att användandet av dessa verktyg som metod är likartad med användningen av metoden med körsimulatorns utvärderingsverktyg, samt att individen till sist automatiserar metoden och då blir oberoende av de pedagogiska verktygen och kan använda sina kunskaper när den kör bil.
Place, publisher, year, edition, pages
Skövde: Institutionen för kommunikation och information , 2007. , p. 71
Keywords [sv]
Aktivitetsteorin, artefakter, datapedagogik, dataspel, Gal’perin, IKT, körsimulator, Leon’tev, pedagogik, serious games, simulering, sociokulturellt perspektiv, trafikutbildning, Vygotsky.
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-203OAI: oai:DiVA.org:his-203DiVA, id: diva2:2555
Uppsok
samhälle/juridik
Supervisors
Examiners
2007-10-312007-10-31