his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Colosseum, en ny form av strid: En personlig erfarenhet i ett stridssystems utveckling
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2007 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna reflexiva rapport är menad att guida läsaren genom mitt arbete som designer under designmomentet: utveckling av stridssystem till spelet Colosseum. Texten är skriven på dagboksform för att ge en inblick i mina framgångar och motgångar i utvecklingen. Eftersom arbetet pågår mellan två spel har jag valt att kalla det första Colosseum för PreGen (Previous Generation) och det nya för NextGen (Next Generation). Frågorna jag strävat efter att besvara är om jag kan identifiera de tråkiga bitarna med PreGen och hur jag ska gå tillväga för att inte göra om tidigare misstag. De tråkiga bitarna identifierades snabbt med speltestning samtidigt som mina tidigare erfarenheter hjälpte mig undvika dessa misstag under utvecklingen av det nya systemet.

Vid framtagningen av kontrollschemat har jag låtit mig inspireras av tidigare, lyckade spel samtidigt som jag satt min egen prägel på det. Jag har dessutom tagit MDI-aspekter i beaktning för att vara säker på att kontrollen inte ska kännas främmande för blivande spelare. Systemet har också tillförts en hel del nya element såsom diverse kraftmätare som gjort spelet mer dynamiskt.

Under arbetet har jag dessutom tillämpat mina efterforskningar i tredimensionell form med hjälp av animationer skapade i 3d-programmet Maya. Animationerna är främst till för att ge inspiration och information till animatörer i projektet och kan även ses som en inblick i mitt tankearbete. Jag har i mitt arbete använt mig av program som MakeHuman och FinalRig för att slippa bygga 3d-modell och skelett själv.

Place, publisher, year, edition, pages
Skövde: Högskolan i Skövde , 2007. , 29 p.
Keyword [sv]
designdokument, stridssystem
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-143OAI: oai:DiVA.org:his-143DiVA: diva2:2491
Presentation
(English)
Uppsok
Social and Behavioural Science, Law
Supervisors
Examiners
Available from: 2007-10-03 Created: 2007-10-03 Last updated: 2009-10-21

Open Access in DiVA

fulltext(1262 kB)463 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1262 kBChecksum MD5
747c15bd801db65b3988c98d38d044346c16c90fec85c8e409f845077f3dc83d0d56b061
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities and Informatics
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 463 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 259 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf