his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Simulering av rök: Dynamiska partikeleffekter i datorspel
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2008 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Dagens datorspel innehåller en mängd effekter som försöker ge spelaren en känsla av en interaktiv värld. Många av dessa effekter simuleras med hjälp av partikelsystem. Exempel på sådana effekter är explosioner, rök och blodfontäner.

Tyvärr är de flesta partikelsystem byggda så att de existerar i en egen ”dimension” med varken uppfattning av dess omgivning eller omgivningens beskaffenhet. Detta resulterar i att partikelsystemen ibland kan verka, i vissa situationer, orealistiska och opassande.

Detta arbete presenterar därför en metod att tillfoga realism genom att ge ett partikelsystem och dess partiklar möjligheten att interagera dynamisk med sin omvärld. Vidare visar detta arbete ett sätt att utveckla ett sådant partikelsystem som kan interagera med omvärlden genom att bygga ut ett vanligt partikelsystem.

Dynamiska partikelsystem som presenteras kommer förutom interaktionen med omvärlden också visa ett sätt att simulera dynamiska effekter, i detta fall specialiserad för rök.

Arbetet testades i en realtids applikation där partikelsystemet simulerar, med hjälp av de nämnda rök specifika effekter, ett rökmoln som stiger ur marken och interagerar med sin omvärld. Utvärderingen av resultat gav att tekniken kan anses vara användbar i situationer då ett dynamiskt partikelsystem ger spelet mer realism och så spelaren en bättre spelkänsla.

Place, publisher, year, edition, pages
Skövde: Institutionen för kommunikation och information , 2008. , 27 p.
Keyword [sv]
Dynamiska partikeleffekter, partikeleffekter, rigidbody, realtid
National Category
Computer Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-1292OAI: oai:DiVA.org:his-1292DiVA: diva2:2431
Presentation
(English)
Uppsok
Technology
Examiners
Available from: 2008-06-18 Created: 2008-06-18 Last updated: 2009-10-19

Open Access in DiVA

fulltext(900 kB)200 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 900 kBChecksum SHA-1
fe803cb07f58781103a36955b39da64f15d1d33a4dcfc18505cd9b07322051b84d00d174
Type fulltextMimetype application/pdf
fulltext(842 kB)51 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 842 kBChecksum SHA-512
a0ad162ce3ae36b5ae53d52decb92e3a93f92add38645983f7289fd1800be077442c7e497fdb3a3bcbb2c38b7219e6f1ac00baf5b3f92781a59639996d527ef9
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Humanities and Informatics
Computer Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 251 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 200 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf