his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
3D-Moduler För Leveldesign: Stadsbyggnad med egyptiskt tema till spelet Testament
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2009 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna rapport behandlar arbetet kring 3D-moduler med egyptiskt tema samt tillhörande guide till spelet Testament. Syftet var att skapa moduler som var lätta att anpassa och arbeta med, men samtidigt ha rum för god estetik och grafisk variation. I arbetet har en förstudie om forntida Egypten genomförts med bland annat Brier och Hobbs (1999) och Grönblom (2000) som referenser. Modulerna har genomgått testning utifrån Bryman (2001) med utgångspunkterna: variation, kombination och anpassning där testresultatet sedan analyserats. Tre frågeställningar ställdes upp som hjälp vid utvecklingen av modulerna och guiden.

• Finns det något naturligt sätt att bryta ned en byggnad till logiska moduler?Svaret på frågeställningen är att logiska mått varit mer viktigt än eftersträvan att skapa logiska moduler. Måttet 100 centimeter är det mått som alla moduler utgått från i detta arbete.

• Hur byggs objekt upp för att de ska fungera som moduler?Om moduler baseras på units och använder funktionerna grid och snap samt bra pivotpunkter, kan objekt utnyttjas och hanteras på ett effektivt och modulärt sätt.

• Hur skapas grafisk variation med hänsyn till både tidsoptimering och grafisk estetik?

Vid grupperingar av moduler i konstruktioner är fyra moduler per konstruktion en god regel för god grafisk variation samt tidseffektivt.Teorier som använts i arbetet inkluderar klassisk arkitektur med Vitruvius (1989) och McGregor (2007) som referenser för att svara på den första och andra frågeställningen. Millers (1956) teori om chunking, omprövad av Cowan (2001) samt Benyon, Turner och Turners (2005) text om korttidsminne togs till hjälp för att reda ut den tredje frågeställningen. Även råd och tips från området spelutveckling (Mader, 2005) har varit till hjälp i utvecklingen av modulerna. Resultatet är ett verk bestående av 47 moduler samt en guide i vilken dessa presenteras i dess modulkategorier tillsammans med beskrivande text med tips och idéer. I guiden ligger även ett modulindex med alla modulerna.

Place, publisher, year, edition, pages
2009. , 107 p.
Keyword [sv]
modul, leveldesign, 3D-moduler, chunking, arkitektur, stadsbyggnad
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-3342OAI: oai:DiVA.org:his-3342DiVA: diva2:229330
Presentation
E018, Högskolan i Skövde, Högskolevägen, Box 408, Skövde (Swedish)
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2009-09-23 Created: 2009-07-29 Last updated: 2009-09-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(6350 kB)177 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 6350 kBChecksum SHA-512
1996ec0ac57655d5d5f6639ebd8af703b63ed99e359df70b5624860788d50c1a0e5fcbcc1d80bea64e90a46f69aea565d68a5e2600c18a6f6ed1be505bdf9dd6
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Martini, Simone
By organisation
School of Humanities and Informatics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 177 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 324 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf