his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att pussla ihop en miljö: Processen bakom skapandet av miljökoncept till ett dataspel som bygger på Gamla Testamentet
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2009 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Denna rapport behandlar arbetsprocessen bakom skapandet av konceptillustrationer av miljö till Testament som är ett dataspel som ska lära konfirmander Gamla Testamentets historia. Ambitionen har varit att skapa konceptillustrationer av miljö som den kan ha sett ut där händelserna i Gamla Testamentet utspelade sig. Jag har dock haft anledning att tro att Gamla Testamentet inte har tillräckligt utförliga miljöbeskrivningar för att det ska vara möjligt att skildra en miljö endast utifrån det som står där. Frågeställningen har därför varit: hur skildrar jag med konceptillustrationer en miljö som inte finns detaljerat beskriven i ursprungstexten. För att besvara den här frågan har jag tagit fram ett tillvägagångssätt för skapandet av konceptillustrationerna till Testament. Detta tillvägagångssätt har bestått av att fastställa vilken miljö som konceptillustrationerna avser, en textanalys av Gamla Testamentet där miljöbeskrivningar har eftersökts, en litteraturstudie av arkeologiska källor som bidragit med information som inte Gamla Testamentet har kunnat ge, en analys av Testaments grafiska stil och framtagandet av riktlinjer som jag sedan har följt vid skapandet av konceptillustrationerna.

Min förhoppning är att andra som är i färd med att utveckla ett spel som på något sätt har förankring i en befintlig berättelse eller historisk händelse, kan få idéer och förslag från mitt arbete till hur man kan gå tillväga för att skildra miljö.

Place, publisher, year, edition, pages
2009. , 48 p.
Keyword [sv]
koncept, miljökoncept, miljö, datorspel, testament, gamla testamentet, arkeologi, egypten
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-3350OAI: oai:DiVA.org:his-3350DiVA: diva2:229329
Presentation
E018, Högskolan i Skövde, Högskolevägen, Box 408, Skövde (Swedish)
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2009-09-23 Created: 2009-08-11 Last updated: 2009-09-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2153 kB)285 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2153 kBChecksum SHA-512
54602db6dd4dd8420600b67797465333d935f6a119d10200801f5a70f7e4bfbbb6aee1e76b23cca3e5993c8afbabd1d28b0375d8ca1fd13ea84063429a828c54
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Lenkel, Lisa
By organisation
School of Humanities and Informatics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 285 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 252 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf