Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Animation av MOBS till Dreamlords - The Reawakening: Att animera karaktärer till ett MMORTS
University of Skövde. University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2009 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

 

Det här är en reflexiv rapport som hör till det verk jag har skapat i mitt examensarbete på Högskolan i Skövde. Verket består av ett trettiotal animationer skapade för fyra olika Mobs (Movable Objects), det vill säga icke-spelbara, fientliga karaktärer i datorspel. Rapporten beskriver min arbetsprocess och mina tankar kring verket, och har som syfte att ge en inblick i och om möjligt även ge lärdomar om hur man animerar karaktärer för realtidsstrategispel (RTS) i fantasy-miljö. Det centrala datorspelet för den här rapporten samt verket är Dreamlords – The Reawakening (Lockpick Entertainment, 2008).

 

De huvudsakliga frågorna jag tar upp i den här rapporten avser hur den generella grafiska stilen i Dreamlords påverkar animationerna, samt hur dessa bör te sig i spelet – dels de grafiska och designmässiga kraven som har funnits från Lockpick Entertainments sida men även i relation till andra spel av liknande genre. Jag drar paralleller till det framgångsrika datorspelet Warcraft III (Blizzard Entertainment, 2002), och tar även upp litteratur som har hjälpt mig i såväl mitt teoretiska som mitt praktiska arbete. Den inkluderar tidigare examensarbeten samt böcker om klassisk och 3d-animation, och jag har även funnit relevans i att studera teorier om genre och kroppsspråk.

 

De viktigaste lärdomarna jag har erhållit från det här arbetet har grundats främst i mitt praktiska arbete och inkluderar bland annat användningen av animationsprincipen exaggeration (överdrift), som har visat sig vara mycket viktig för att tydliggöra animationerna i spelet – någonting som är av särskild vikt i RTS-spel där perspektivet innebär att karaktärerna blir mycket små på skärmen.

Place, publisher, year, edition, pages
2009. , p. 36
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-3116OAI: oai:DiVA.org:his-3116DiVA, id: diva2:223587
Presentation
, Skövde (Swedish)
Uppsok

Supervisors
Examiners
Available from: 2009-06-25 Created: 2009-06-12 Last updated: 2009-06-25Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1084 kB)469 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1084 kBChecksum SHA-512
7cf79488d84a2e85dbd716f5b22983e092711a5f631be843f9951031ffd11b8182a8d482d44e9904555b3a0bd6f1a10d5409a0d39953a8799714822a050167b9
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Dalence, Camila
By organisation
University of SkövdeSchool of Humanities and Informatics
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 469 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 380 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf