his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Normal Mapping för Hårda Ytor: Photoshop och Maya Transfer Maps för Normal Mapping av icke-organiska geometri i datorspel
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2009 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Normal Mapping for Hard Surfaces : Photoshop and Maya Transfer Maps for Normal Mapping of non-organic geometry in computer games (English)
Abstract [sv]

I mitt examensarbete har jag undersökt om det lämpar sig att använda en manuell metod för att skapa normal maps till icke-organiska polygonmodeller avsedda för datorspel. Jag har använt mig av Photoshop för att måla normal maps som jag sedan applicerar på lågdetaljerade modeller jag skapat, för att höja detaljgraden avsevärt.

 

Då icke-organisk modellering inbegriper modeller som ska representera hårda ytor, och därmed inte animeras med deformation, så antog jag att denna metod skulle lämpa sig väldigt väl åt dessa ytor som ofta har extremt mjuka former och precisa vassare kanter.

 

Min metod har varit att studera litteratur om Normal Mapping och hur man använder Photoshop för detta. Jag har sedan utfört praktiskt arbete för att utvärdera hur effektiv metoden är samt vilka fördelar den bidrar med. Jag går igenom teori för normal mapping som jag stödjer med hjälp av faktatexter och instruktions-DVDer i ämnet för att sedan redovisa metoden jag använt i mitt arbete. Jag avslutar sedan med en diskussion kring mitt resultat och redovisar vad jag kommit fram till genom mina experiment.

 

Jag kommer fram till att Normal Mapping med Photoshop är mycket väl lämpat åt hårda ytor och även bidrar med optimeringar i arbetsflödet både vad gäller organisering, tidsåtgång samt kontroll över resultatet. Ytterligare så ges förslag på förbättringar i pluginets funktionalitet för att öka användarvänligheten.

Place, publisher, year, edition, pages
2009. , 31 p.
Keyword [en]
polygon, modeling, texturing, normal map, non-organic, nvidia, photoshop, computer games, lowpoly, low polygon, transfer maps
Keyword [sv]
polygon, modellering, texturering, normal map, icke-organisk, non-organic, nvidia, photoshop, datorspel, lågpoly, lågpolygon, transfer maps
National Category
Humanities
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-3103OAI: oai:DiVA.org:his-3103DiVA: diva2:223129
Presentation
(English)
Uppsok
humaniora/teologi
Supervisors
Examiners
Available from: 2009-06-15 Created: 2009-06-11 Last updated: 2009-06-15Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1207 kB)521 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1207 kBChecksum SHA-512
c61ad6bb608d56edb2fd79802bedc71156cf494d9fd1a20bedac49555769e2acbed60e54fabf2134517f264aca679c356a801be79e8ae947e9581bfd40c21d0e
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Fors, Martin
By organisation
School of Humanities and Informatics
Humanities

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 521 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 430 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf