Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att öka den mänskliga faktorn hos NPCs i rollspel med hjälp av modern AI: Parametrar som påverkar spelarens preferenser
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2024 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Increasing the Human Factor of NPCs in Role-Playing Games Through Modern AI : Measuring Parameters That Affect Player Preference (English)
Abstract [sv]

I den här studien undersöks potentialen hos Large Language Models (LLMs) för att generera engagerande och människolik dialog i rollspelssammanhang. Parametrar som trovärdighet, relaterbarhet och följdriktighet tilldelas dialog, och dess påverkan vad gäller preferens undersöks och diskuteras. Dialog genererad av två olika LLMs samt dialog skriven av två mänskliga författare av olika erfarenhetsnivåer ställs mot varandra som svar på fördefinierade uttalanden, för att sedan analyseras utifrån deltagarnas preferenser. Resultaten visar att dialog från mänskliga författare generellt sett föredras, vilket understryker betydelsen av dialogens kvalitativa aspekter. Detta belyser både potentialen och begränsningarna hos nuvarande Artificiell Intelligens (AI) för att skapa dialog i rollspel, och pekar på vikten av vidare forskning för att förbättra AI-modellernas förmåga att generera trovärdig och relaterbar dialog. Studien bidrar till förståelsen av AIs roll i framtida spelutveckling och dess möjligheter att förhöja spelupplevelsen genom förbättrad interaktivitet och mer djupgående narrativ.

Place, publisher, year, edition, pages
2024. , p. 22
Keywords [en]
AI, dialog, RPG, fantasy, games, conversation
Keywords [sv]
AI, dialog, rollspel, fantasy, spel, konversation
National Category
Media and Communications Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-23768OAI: oai:DiVA.org:his-23768DiVA, id: diva2:1853983
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - ljud
Supervisors
Examiners
Available from: 2024-04-24 Created: 2024-04-24 Last updated: 2024-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(784 kB)47 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 784 kBChecksum SHA-512
88549256ede6dfaf482798e045874f8f3fac84bea57b13876ff4719a3e91e353ac7ed89222fab04ed125736b9443e515bc9c5b91116fba35f5120cd815b723df
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and CommunicationsHuman Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 47 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 105 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf