Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Översexualisering i karaktärsdesign och dess påverkan på kvinnor: En studie om Proteus-effekten och dess inflytande på kvinnors självkänsla
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2024 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
Oversexualisation in character design and its effect on women : A study on the Proteus effect and its influence on womens self esteem (English)
Abstract [sv]

I denna studie undersöks hur karaktärers utseende påverkar självkänslan hos kvinnliga spelkonsumenter, med fokus på skillnaden mellan sexualiserade och icke-sexualiserade karaktärer. Syftet är att se om en icke-sexualiserad karaktär ger en mer positiv självkänsla hos spelaren än en karaktär som är sexualiserad, då forskning av bland annat Fox et al. (2013) och Skowronski et al. (2021) visat att sexualiserade karaktärer ofta har en negativ påverkan på kvinnors självkänsla. Som teoretisk grund för detta används teorin om Proteus-effekten (Yee och Bailenson, 2007) för att beskriva den internalisering av virtuella karaktärer som spelare upplever. För att undersöka hur icke-sexualiserade karaktärer uppfattas och påverkar kvinnliga spelare utfördes speltest och enkätundersökningar. Resultaten visade att de deltagare som spelade en icke-sexualiserad karaktär hade mer positiva tankar om sitt eget utseende, men även beskrev karaktären på ett mer negativt sätt. Resultaten är inte generaliserbara på grund av en liten mängd deltagare, och framtida forskning med en bredare urvalsgrupp och större förstudie hade validerat resultaten mer.

Place, publisher, year, edition, pages
2024. , p. 28
Keywords [sv]
Proteus-effekten, karaktärsdesign, sexualisering, kvinnokaraktärer i spel
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-23687OAI: oai:DiVA.org:his-23687DiVA, id: diva2:1848095
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 2D-grafik; Dataspelsutveckling - 3D-grafik
Supervisors
Examiners
Available from: 2024-04-02 Created: 2024-04-02 Last updated: 2024-04-02Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1092 kB)86 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1092 kBChecksum SHA-512
9f6d03394358d852461dda69e03c3c4b9bb039c1b86f86f25bd1ded89e9685989d6e89ef33e313b5317d4c22ac45c87138af21bf0891a6774c5f0c67326cf79f
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 86 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 123 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf