Du kan inte bygga världen ensam: En fallstudie om kollaborativt berättande i rollspel
2023 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesisAlternative title
You can’t build the world alone : A case study about collaborative storytelling in roleplaying games (English)
Abstract [sv]
I traditionella narrativ finns det oftast en förutbestämd berättelse, saker som ska hända och idéer för karaktärsutveckling. I rollspel kan lösa idéer och premisser finnas, men mycket växer fram under spelens gång när spelare interagerar med spelvärlden och med varandra. Detta fenomen kan beskrivas med begrepp som emergent narrativ och kollaborativt berättande, då det senare kommer användas för studien då fokuset ligger på samarbetet deltagare emellan. Denna studie ämnar undersöka hur kollaborativt berättande påverkar narrativet i rollspel, med fokus på bordsrollspel, lajv och textrollspel. Detta görs genom observationer, textanalys och intervjuer. Målet med studien är att hitta eventuella kopplingar till traditionella narrativ, hitta några faktorer som hjälper det gemensamma berättandet och skapandet, och öppna upp för vidare forskning om den stora värld som skapas om man bejakar och bygger på varandras idéer. Faktorerna som hittades var bland andra hanterandet av tid och rum, hur karaktärerna spelades, rollspelsformernas tillgångar och begränsningar och hur kommunikationen sköttes mellan deltagarna.
Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 24
Keywords [sv]
Kollaborativt berättande, rollspel, narrativ, lajv
National Category
Computer and Information Sciences Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-23253OAI: oai:DiVA.org:his-23253DiVA, id: diva2:1800381
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
2023-09-262023-09-262023-09-26Bibliographically approved