Högskolan i Skövde

his.sePublications
Planned maintenance
A system upgrade is planned for 10/12-2024, at 12:00-13:00. During this time DiVA will be unavailable.
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
ICKE-LINJÄRITET I LINJÄRA SPEL: Hur påverkar designmönster spelarens uppfattning av icke-linjäritet i spel?
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2023 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
NON-LIEARITY IN LINEAR VIDEO GAMES : How do design patterns affect the player’s perception of non-linearity in linear video games? (English)
Abstract [sv]

En undersökning utfördes av hur väl designmönster som fokuserar på autonomi och utforskning skapar uppfattning av icke-linjäritet hos spelare. Genom användningen av tidigare undersökta mönster och principer inom level design skapades en artefakt i form av ett datorspel med tre nivåer som undersökte dessa designmönster. Resultat utvärderades genom en mixad metod med åtta deltagare. Respondenter fick bedöma hur icke-linjärt de upplevde att de olika rummen i artefaktens nivåer kändes och hur de vägleds genom nivåerna. Respondenter upplevde både känslor av linjäritet och icke-linjäritet från alla använda designmönster i artefakten. Slutsatsen dras att leveldesignmönster inte av sig själv kan skapa känslor av icke-linjäritet hos spelare utan att denna känsla kan påverkas av spelaren själv, dennes mål och spelvanor. Framtida arbetebör undersöka dessa relationer i samband med känslor av icke-linjäritet, samt iterera på metoden som används i denna undersökning.

Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 33
Keywords [sv]
Icke-linjär, Linjär, Autonomi, Utforskning, Level design, Game design
National Category
Other Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-23164OAI: oai:DiVA.org:his-23164DiVA, id: diva2:1794135
Subject / course
Informationsteknologi; Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming; Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.

Available from: 2023-09-04 Created: 2023-09-04 Last updated: 2023-09-08Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1472 kB)70 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1472 kBChecksum SHA-512
1014ff6d068e36bc90771203ed6cd6b1114d6e29d515853fc321fad42181154004950bcf8dcb9f9aeb6286ff9f3ab255b308d9500a9fc9296181dcfe7319fd46
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Dahlheim, AlbinSalmend, Hirad
By organisation
School of Informatics
Other Computer and Information Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 71 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 231 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf