Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
LEVEL DESIGNS FÖRMÅGA ATT FÖRMEDLA STÄMNING: Storlek och upplevd stämning i Bloodborne
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2023 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
LEVEL DESIGN’S ABILITY TO CONVEY MOOD : Size and experienced mood in Bloodborne (English)
Abstract [sv]

Om storleken på utrymmen i spels levlar påverkar stämningen har diskuterats av leveldesignförfattare, bland andra Totten (2019) som nämner i sin bok, An Architectural Approach to Level Design, att olika storlekar på utrymmen i spel främjar olika känslor. Denna bakgrund för studien har sedan applicerats på den data som samlats in för att svara på problemformuleringen Hur påverkas upplevd stämning av områdets storlek i Bloodbornes Forbidden Woods och Upper Cathedral Ward? Datan består av storleksmätningar av utrymmen i två av spelets områden samt kommentarer från internet. Kommentarerna granskades efter ord och uttryck kopplade till upplevd stämning och områdets storlek. Efter att ha sammanställt kommentarerna om områdena analyserades de utefter storleksmätningarna och Tottens (2019) teori. Vi fann indikation till att storlek påverkar upplevd stämning, men att mer forskning krävs för att säkerställa resultatet. Denna kunskap kan potentiellt användas av level designers för att skapa en bättre spelupplevelse. För framtida arbete föreslår författarna att skapa en egen artefakt för att bättre kunna kontrollera beroende och oberoende variabler. 

Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 38
Keywords [sv]
Level design, storlek, stämning, Bloodborne, spel
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-22458OAI: oai:DiVA.org:his-22458DiVA, id: diva2:1752715
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2023-04-24 Created: 2023-04-24 Last updated: 2023-04-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(14488 kB)133 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 14488 kBChecksum SHA-512
aaaf081a1456698ec72964a093780a7409dde9185e9a578be73e003e0b91d4cfbb4cb75fab775739b2e8952e4983a948d1f5a9bbc29d1b10efd6af454723ebf4
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 133 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 389 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf