Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
KÖPINTENTIONER I LEAGUE OF LEGENDS: En studie om drivkraften bakom köp av spelutsmyckningar
University of Skövde, School of Informatics.
2023 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
PURCHASE INTENTIONS IN LEAGUE OF LEGENDS : A study of motivations behind purchasing cosmetics in games (English)
Abstract [sv]

Denna studie utforskar vad som motiverar spelare till köp av utsmyckningar i spel. Studien undersöker League of Legends (2009) freemium modell och hur de uppnått sin framgång med säljandet av alternativa utseenden till spelkaraktären. Undersökningen studerar om och hur identifikation, demand through inconvenience och loot boxes påverkar spelarens beslut att köpa en viss spelutsmyckning. Data samlades in genom fokusgrupper och en mindre enkät där deltagarna fick diskutera frågor eller påståenden om ämnet. Målet är att skapa riktlinjer och ge råd till spelutvecklare för hur de uppnår framgång med säljandet av spelutsmyckningar och hur det blir omtyckt av spelare. Studien kommer fram till att spelare motiveras att köpa spelutmyckningar om spelet är underhållande och spelutsmyckningar är av god kvalitet, om spelaren favoriserar en viss karaktär och därmed köper många om inte alla spelutsmyckningar till den karaktären och slutligen väljer spelaren olika typer av spelutsmyckningar beroende på hur tävlingsinriktade de är. Dessutom finner undersökningen att identifikation inte var en drivande faktor till varför de köpte spelutsmyckningar i League of Legends (2009), men att det kan öka favorisering av en viss karaktär. Demand through inconvenience är förekommande i spelet League of Legends(2009) men rekommenderas att inte användas av etiska skäl. Loot boxes är inte värdesatta av League of Legends (2009) spelare men detta kräver ytterligare studier. 

Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 35
Keywords [sv]
freemium, loot boxes, demand through inconvenience, identitet, spelutsmyckningar, League of Legends, spel
National Category
Media and Communications Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-22440OAI: oai:DiVA.org:his-22440DiVA, id: diva2:1752244
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - animation
Supervisors
Examiners
Available from: 2023-04-21 Created: 2023-04-21 Last updated: 2023-04-21Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(7511 kB)105 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 7511 kBChecksum SHA-512
ecc2f4c6594aa98bcad2a532fe684ca08a323d28697a757c4393993c52344186b74ed89fc502f8d98159949a9d097f1804326bf511b95a23eab2f4878f01baaf
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and CommunicationsComputer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 105 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 208 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf