Syftet med denna studie var att undersöka om färg är ett viktigt verktyg, för förmedlingen av spelkaraktärers personligheter, för grafiska designer. Detta undersöktes med en studie om hur stor effekt färg har på första intrycket av 2D karaktärers personligheter. Tankarna och teorierna bakom arbetet har baserats på Solomon E. Aschs teorier om den dynamiska relationen personlighetsdrag bildar för att förmedla en personlighet. Avsikten var att applicera Aschs teorier om denna dynamiska relation på grafiska aspekter, med ett fokus på färg. För detta arbete användes färgteori och gestaltteori för att förklara hur en 2D karaktärens personlighet förmedlas. För studien producerades 15 karaktärsillustrationer, som sedan användes i en webbenkät. 26 personer besvarade enkäten om deras första intryck på karaktärernas personligheter. Resultatet visade att färgteori hade en minimal till medium effekt på karaktärernas personlighet, men kan användas som ett verktyg i förstärkning samt mildring av personligheter. Framtida arbete skulle involvera en fördjupning i färgteori inom andra kulturer, med ett fokus på flera grafiska aspekter.