Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
GAME FEEL INOM 2D-PLATFORMERS: En studie av game feel tekniker som används inom 2D-platformers
University of Skövde, School of Informatics.
2023 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
GAME FEEL IN 2D-PLATFORMERS : A study of game feel techniques used in 2D-platformers (English)
Abstract [sv]

I detta arbete studerades hur olika tekniker för att förstärka game feel av realtidskontroll inom spel, delvis generellt men också specifikt kopplat till 2D-platformers, användes inom spel av den genren. Bakgrundskapitlet beskriver vad game feel är och hur det upplevs. Det nämns även aspekter kopplat till game feel och realtidskontroll som är viktiga att diskutera, exempelvis flow. Problemformuleringen tar upp processen för hur studien utfördes och presenterar även frågeställningen som lyder: Vilka tekniker används inom 2D platformers för att förbättra game feel inom realtidskontroll av spelar-karaktären och hur påverkar de spelupplevelsen? Analysen utfördes på åtta spel. Dessa spel var Super Mario Bros 3 (1988), Sonic The Hedgehog 2 (1992), Rayman (1995), New Super Mario Bros (2006), Rayman Legends (2013), Shovel Knight (2014), Donkey Kong Country: Tropical Freeze (2014) och Celeste (2018). Resultatet visade att de flesta tekniker som analyserades användes i majoriteten av spelen och på ett liknande sätt med några få undantag.

Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 31
Keywords [sv]
game feel, realtidskontroll, 2D-platformers, spelupplevelse, spelanalys
National Category
Computer Sciences Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-22426OAI: oai:DiVA.org:his-22426DiVA, id: diva2:1751751
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2023-04-19 Created: 2023-04-19 Last updated: 2023-04-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(458 kB)78 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 458 kBChecksum SHA-512
86dc691555bb1b1f1cb08c6b741bafecc7fc308d24d8a9a0788d2b4a322bd64aa55ae0db567bb3b16752ada097c0c7abcd5ff295f1482803b84ef3f140e304a6
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Computer SciencesMedia and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 78 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 175 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf