Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
LJUDDESIGN & INLEVELSE I COUNTER STRIKE:GLOBAL OFFENSIVE: Hur påverkar Counter Strike: Global Offensives tidigare och nuvarande ljudläggning spelares inlevelse genom informativa ljud?
University of Skövde, School of Informatics.
2023 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
SOUND DESIGN & IMMERSIVENESS IN COUNTER STRIKE: GLOBAL OFFENSIVE : How does Counter Strike: Global Offensives previous and current sound design affect player’s immersiveness through informational sound? (English)
Abstract [sv]

Tio personer deltog i ett experiment där 2 olika ljud läggningar av spelet Counter Strike: Global Offensive studerades. Version A var en beta version från 2013 och Version B var den senaste uppdateringen av spelet vid datumet 2023-02-10. Deltagarna spelade 5 rundor som terrorister och 5 rundor som anti-terrorister på kartan Dust II. Deltagarna spelade mot datorstyrda motståndare med en enkel svårighetsgrad. Efter speltestet svarade deltagarna på en enkät som sedan följdes upp av en semi-strukturerad intervju. Syftet med experimentet var att ta reda på vilka element av skott och fotstegs ljuden som påverkade deltagarnas inlevelse mellan versionerna. Syftet var även att förstå varför och hur dessa ljud påverkar spelarens inlevelse mellan versionerna. Resultatet visade att majoriteten av deltagarna föredrog version B’s ljudläggning på grund av att skott- och fotstegsljuden var “mjukare”, mer detaljerade och enklare att urskilja från varandra. 

Place, publisher, year, edition, pages
2023. , p. 42
Keywords [sv]
Counter Strike: Global Offensive, tävlingsinriktade spel, informativ ljuddesign, ljud och taktiska skjutspel, inlevelse och ljuddesign
National Category
Computer Sciences Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-22420OAI: oai:DiVA.org:his-22420DiVA, id: diva2:1751677
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - ljud
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2023-04-19 Created: 2023-04-19 Last updated: 2023-04-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3420 kB)112 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3420 kBChecksum SHA-512
7481bfec4ef26ce483098231a5e835737f800396d40c1fd755d62786eb52670d5189ea3f5127130551c99932002dc99737d5659be4fe5934daaf2bf9ddebbcdb
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Computer SciencesMedia and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 112 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 212 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf