Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Dramaturgi i ljudanläggning: En undersökning om övergångar mellan musik och ljudlandskap i Action/Äventyrsspel
University of Skövde, School of Informatics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Dramaturgy in sound design : A study in how transitions between music and soundscapes can affect dramaturgy in Action/Adventure Games (English)
Abstract [sv]

Denna studie undersöker hur övergångar mellan miljöljud och musik påverkar spelupplevelsen i dataspel. Studien avgränsar till specifikt utforskande av äventyrsspel. I denna studie används termen soundscape som en översättning av ljudlandskap. Fokus är inte på den konstnärliga grenen som till exempel Truax komponerar i även om delar av den soundscape genren diskuteras.

I bakgrundskapitlet presenteras relevant forskning genom teoretiska utgångspunkter för definitionen av soundscape och miljöljud. Därefter görs en kartläggning av tidigare forskning som behandlar musik i dataspel, med fokus på soundscapeaspekterna.

I kapitel 3 diskuteras frågeställningen, metoden och etiska frågor. Frågeställningen som diskuteras handlar om hur en dramaturgi kan skapas i dataspel genom musik som övergår till miljöljud med hjälp av teknikerna abrupt cut, crossfading och fragmentering.

Metodvalet i denna undersökning är en kvantitativ undersökning, som kommer att genomföras i form av en enkät med frågor relaterade till hur övergångar från musik till miljöljud kan ha dramatisk effekt. Dessa besvaras i samband med att respondenter har fått lyssna på en komposition där 3 olika övergångar från musik till miljöljud används. 

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 31, 1
Keywords [sv]
Dataspelsmusik, tystnad/tysthet, effekt. soundscape (=ljudlandskap/ambiance)
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-22029OAI: oai:DiVA.org:his-22029DiVA, id: diva2:1709738
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - musik
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.

Available from: 2022-11-09 Created: 2022-11-09 Last updated: 2022-11-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2865 kB)84 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2865 kBChecksum SHA-512
38946d2aeac6c04734c42ee532ccb26f2e838eb5e19b53bcb03e527358c62f4128fc2ff022fc1b8878c0692cfa85812fbc352adc6415eb4c8c7e96f16abfa15b
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 84 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 186 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf