Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Shaderprestanda inom Unity: En jämförelse mellan Unity Shader Graph och HLSL shaders
University of Skövde, School of Informatics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Shader Performance Within Unity : A comparison between Unity Shader Graph and HLSL shaders (English)
Abstract [sv]

Genom att skapa shaders kan datorspelsutvecklare åstadkomma en uppsjö av visuella effekter. Det enda som sätter gränserna är fantasin och prestandan. En av de största spelmotorerna på marknaden är Unity Engine (Unity Technologies, 2005). Det finns två utvecklingsmetoder för att skapa shaders i Unity; genom det visuella verktyget Unity Shader Graph eller genom att programmera i High-Level Shading Language. Fördelen med Unity Shader Graph är dess användarvänlighet. Kan en följd av denna användarvänlighet vara en nackdel på resultatets prestanda? 

Denna studies syfte är att undersöka prestandaskillnader mellan shaders implementerade med High-Level Shading Language kontra Unity Shader Graph. Detta undersöktes genom att skapa tre shaders i Unity Shader Graph och sedan tre utseendemässigt liknande shaders i High-Level Shading Language. Efter skapandet, optimerades shadersarna skapta med High-Level Shading Language genom optimeringstekniker föreslagna av Crawford och O’Boyle (2018).

Resultatet visade att inga starka kopplingar kunde göras mellan användandet av Unity Shader Graph och försämrad prestanda. Testresultaten var inte konklusiva, vissa shaders presterade bättre på en hårdvara men sämre på alternativ hårdvara. Vid 3 av 6 test presterade de jämförda shadersarna utan en signifikant prestandaskillnad.

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 38, xxv
Keywords [sv]
Shaders, Unity Shader Graph, High-Level Shading Language, HLSL, Optimering, Prestanda
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-22026OAI: oai:DiVA.org:his-22026DiVA, id: diva2:1709614
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet. 

There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.

Available from: 2022-11-09 Created: 2022-11-09 Last updated: 2022-11-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3750 kB)130 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3750 kBChecksum SHA-512
206585cf7e5996b0e1df43d25e532de2532197cb6a412ee6db75d709b361045f87454bf17a1e054a231a65705ab8a0c8451b1ed6e38d84060d02b1d723e130b6
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 130 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 169 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf