Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spatial prestandaprofilering i spel: Lokalisering av prestandaproblem i spelnivåer
University of Skövde, School of Informatics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Spatial performance profiling in games : Localisation of performance problems in game levels (English)
Abstract [sv]

Profilering är ett underutforskat område inom spelutveckling trots de höga prestandakraven och därmed optimeringsbehov i moderna spel. Detta arbete ämnar underlätta profileringsarbete genom att spatialt visualisera profileringsdata i form av värmekartor och dessutom visualisera GPU- och CPU-bundenhet. Målet med detta arbete var att avancera profileringsområdet inom spelutveckling, att uppmana vidareutveckling av profileringsverktyg för att dra ner på kostnader och tid som i ställetkan spenderas på implementering av ny funktionalitet. Projektet har bidragit till området automatiserad profilering, genom att ta fram en metod för att underlätta tolkningsaspekten av profileringsarbetet och kan därmed bidra till att göra profilering mer tillgängligt för utvecklare som saknar djupgående kunskap kring mjuk- och hårdvara.

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 44, ii
Keywords [sv]
Prestanda, profilering, visualisering, CPU/GPU-bundenhet, värmekarta, prestandaproblem
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21807OAI: oai:DiVA.org:his-21807DiVA, id: diva2:1694636
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

There are other digital material (eg film, image or audio files) or models/artifacts that belongs to the thesis and need to be archived.

Available from: 2022-09-09 Created: 2022-09-09 Last updated: 2022-09-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2475 kB)121 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2475 kBChecksum SHA-512
923f54932555d10158b9f9d7a6a2434e511ebd8db64f918a5340d71bdb9aec2e73364b6e97b80fe445a011941a26464e9c3899954389a39d4e98a1945543bb96
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 121 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1945 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf