Ljuddesign i Gotisk Skräck
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Sound Design in Gothic Horror (English)
Abstract [sv]
I denna studie kommer tidigare forskning samt en bokanalys att användas för att undersöka om gotisk litteratur kan vara effektivt som inspiration för ljuddesign för spel. Syftet är därför undersöka om detta kan vara vara en potentiell metod för ljuddesigners. Bakgrunden undersöker vad som tidigare sagts inom gotisk ljuddesign, samt så analyseras olika gotiska litterära verk för att understödja den teoretiska bakgrunden.
Studien använder sig av både kvantitativa och kvalitativa metoder. Kvalitativa i form av en bokanalys och kvantitativa i form av ett frågeformulär. Artefakten skapades baserat på bokanalysen. Artefakten bestod av en ljudfil på ca. fem minuter och innehöll ljud som efterliknade en storm. Frågeformulärets syfte var att få information om vad svarspersonerna tyckte om artefakten, och om den skulle passa in som bakgrundsljud i ett skräckspel. Resultaten är osäkra, men pekar mot en positiv syn mot metoden. Hur studien skulle kunna utvecklas för att få ett mer säkrare svar diskuteras i kapitlet Avslutande Diskussion.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 26
Keywords [sv]
Ljuddesign, Spel, Gotisk skräck, Litteratur, Ljud
National Category
Computer Sciences Specific Literatures
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21482OAI: oai:DiVA.org:his-21482DiVA, id: diva2:1678832
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
2022-06-302022-06-302022-06-30Bibliographically approved