Environmental storytelling i escape rooms: Hur historiska narrativ kan fungera i escape rooms
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Environmental storytelling in escape rooms : How historical narratives can work in escape rooms (English)
Abstract [sv]
Detta arbete handlar om hur ett historiskt narrativ kan presenteras i ett escape room genom environmental storytelling. En artefakt bestående av ett fysiskt escape room har skapats för att undersöka frågeställningen hur det presenteras och sedan förstås. Arbetet grundar sig primärt i Nicholsons forskning om escape rooms, Caillois speldefinition samt Fernandez-Varas definition av environmental storytelling. Testerna har genomförts med dataspelsutvecklingsstudenter och visat mycket positiva resultat på hur rummet och narrativet kan förstås, men att det är lätt att små saker blir villospår. Det finns dock fortfarande mycket mer att utforska inom ämnet av escape rooms.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 51
Keywords [sv]
Escape room, environmental storytelling, indexical storytelling, narrativ, historiska narrativ
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21356OAI: oai:DiVA.org:his-21356DiVA, id: diva2:1673776
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
2022-06-212022-06-212023-05-25Bibliographically approved