Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Occlusion i dataspel: Och dess effekt på spelarens beteende
University of Skövde, School of Informatics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Occlusion in video games : And its effect on the player's behavior (English)
Abstract [sv]

Tidigare forskning kring spatialt ljud har kommit fram till ovissa slutsatser på grund avbristfällig undersökningsmetod och för lite åtanke på dataspel som mediaform. Denna undersökning ämnar därför att undersöka huruvida occlusion påverkar spelaren i ett First Person Shooter-spelscenario, samt om extern information kan påverka spelarens beteende. Tre versioner av en artefakt skapades i spelmotorn Unity (2005) som lät testpersoner spela igenom den på distans för att skicka tillbaka observationsdata som artefakten producerar. Utifrån observationsdatan som visualiserar varje testpersons spelsekvens med kompletterande data från en enkätundersökning syns mönster som visar på att varken occlusion eller extern information i form av ett presenterat kontrollschema är en faktor till spelarens beteende. Framtida arbete hade kunnat bestå antingen av ytterligare testpersoner för att säkerställa att de mönster som syns i resultaten är trovärdiga, eller att undersöka andra faktorer som enkätdatan pekar på har en påverkan på spelaren medan occlusion inte har det. 

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 79
Keywords [sv]
Occlusion, semioakustik, psykoakustik, FPS, dataspel, beteende
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21341OAI: oai:DiVA.org:his-21341DiVA, id: diva2:1673132
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2022-06-20 Created: 2022-06-20 Last updated: 2023-08-31Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(11074 kB)89 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 11074 kBChecksum SHA-512
cd8fd7ee61764355e2cf139b2e86b3aa44c4cedd0b78f001a77f6839f6192ad54fd83eaa020c234619dbedbd726e630223506fae86305d0d72120a79d00fcde1
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 89 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 247 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf