Traditionell bildkomposition i interaktiva 3D-spelmiljöer: En tydligare vägledning än intuition?
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Traditional photo composition in interactive 3D-game environments : A clearer guide than intuition? (English)
Abstract [sv]
Traditionell bildkomposition har inom forskningen stort fokus på fotografi och måleri. Där dessa områden är statisk 2D utforskar detta arbete bildkompositionen i interaktiv 3D-spelmiljö för att undersöka hur spelare upplever det är att orientera sig i miljöer uppbyggda både efter beprövade bildkompositionsteorier och miljöer uppbyggda efter intuition av gäster utan förkunskap. För att undersöka ämnet utfördes semistrukturerade kvalitativa intervjuer där deltagarna presenterades för ett narrativ med ett uppdrag till tre olika dioramor. De känslor och resonemang beskrivna av deltagarna kopplade till varje del av dioramorna gav insikt i skillnader såväl som likheter hos upplevelsen av miljöerna. Resultaten visade ett samband med mer attraktiva kompositioner som tydligare orienterar en spelare för områden komponerade efter bildkompositionsteorier.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 55
Keywords [sv]
Bildkomposition, spelmiljöer, 3D-grafik, visuell perception
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21334OAI: oai:DiVA.org:his-21334DiVA, id: diva2:1672921
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 3D-grafik
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
2022-06-202022-06-202022-06-20Bibliographically approved