Bryr sig folk om miljön?: En studie om chock, konsumtion och serious games
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Do people care about the environment? : A study about shock, consumption and serious games (English)
Abstract [sv]
Denna studie undersöker om ett chock-moment i ett så kallat serious game kan användas som medel för att påverka spelare positivt och få dem att reflektera över sina konsumtionsvanor och miljöpåverkan i verkliga livet. Vad som framgår är att målgrupp, spels design samt hur chocken presenteras är oerhört viktigt för att få önskvärda resultat. Denna studie gör ett försök att fylla i luckor som upptäckts under förundersökningen och testar om chock går att framkalla via ett brädspel på ett etiskt och betydelsefullt sätt. Detta leder till frågeformuleringen: Hur väl fungerar chock som en motivator till beteendeförändring efter ett serious game? Hur uppfattar spelare chocken i ett miljöspel?
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 65
Keywords [sv]
Serious game, miljömedvetenhet, konsumtion, positiv chock
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21332OAI: oai:DiVA.org:his-21332DiVA, id: diva2:1672884
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
2022-06-202022-06-202022-06-20Bibliographically approved