Olika designmönsters påverkan på spelstil
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
The effect of different design patterns on playstyle (English)
Abstract [sv]
Att identifiera och kategorisera mönster är etablerat inom både arkitektur och mjukvaruutveckling. Inom spelvetenskap är det fortfarande relativt ungt och outforskat. Mycket av den forskning som gjorts om det inom spelvetenskap bygger på det arbete Björk och Holopainen (2003) gjort. Målet med undersökningen i den här texten är därför att se hur olika designmönster samspelar med varandra och undersöka hur de påverkar spelares spelstil. Undersökningen genomförs med hjälp av en artefakt som designats utifrån, av Hullet & Whitehead (2010), etablerade mönster inom kategorierna nivå-, vapen- och fiendemönster. I artefakten implementerades enkätfrågor som spelarna fick svara på under spelsessionerna. Undersökningen genomfördes med sex deltagare och resultatet tyder på att spelstilen framför allt påverkas av vilket vapenmönster deltagaren använde sig av. Spelstilen verkar dock styras av nivåmönstret i vissa situationer. Beroende på hur stor påverkan designmönstren har verkar också deltagarnas tidigare erfarenheter och preferenser påverka deras spelstilar.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 94
Keywords [sv]
Designmönster, spelstil, spelupplevelse, förstapersonsskjutare
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21317OAI: oai:DiVA.org:his-21317DiVA, id: diva2:1672440
External cooperation
Doublemoose Games
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
2022-06-192022-06-192023-07-12Bibliographically approved