Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur spelmekaniker kan lära ut: Ett lärspel baserat på escape room mekanik, Blooms reviderade taxonomi för lärande och Millers minnesteori
University of Skövde, School of Informatics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
How game mechanic can teach : A learning game based on escape room mechanics, Bloom’s revised taxonomy for learning and Miller’s theory on memory (English)
Abstract [sv]

Studiens frågeställning är “Vilka spelmekaniker är mest effektiva för att deltagarna ska minnas och återge transporten av Sveriges guldreserv från Stockholm via Karlsborg till Fort Knox?”. Utgångpunkterna för forskningen är George Millers minnesteori (1956) och Blooms reviderade teori för lärandet (Forehand, 2010). En serie av pussellådor som simulerar ett escape room har skapats, artefakten är baserad på en mindre känd del av svensk historia vilket är exporten av Sverige guldreserv. Resultatet från utvärderingen av två grupptester visar att text inte är ett bra verktyg för att lära ut i ett escape room. Mekaniker och interaktion är ett bättre medel när det kommer till inlärning. De mekaniker som spelarna lärde sig bäst av var när de fysiskt kunde manipulera objekt och de pussel som de minns bäst var de som hade en balanserad utmaningsnivå. 

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 55
Keywords [sv]
Escape room, minne, lärande och undervisande spel
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21294OAI: oai:DiVA.org:his-21294DiVA, id: diva2:1672213
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2022-06-18 Created: 2022-06-18 Last updated: 2022-08-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2823 kB)91 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2823 kBChecksum SHA-512
3ac246bc3085b22c227d3668dc4717183880c57eeaeb9159c234768b53eb54e165bb6ec6b51efae52627afd8b3e46e5a8cc72b41bfbb36153529e37fc24da689
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 91 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 135 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf