Rytm och agens i datorspel: En studie om spelares upplevelse av hot och angelägenhet i ett platforming-spel
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Rhythm and agency in computer games : A study on players perception of threat and urgency in a platforming game (English)
Abstract [sv]
I denna studie undersöks hur musikalisk rytm påverkar en spelares agens i ett 2D-stridsspel. Tidigare forskning menar att rytm är starkt knutet till biologiska och psykologiska synkroniseringsprocesser och att musik kan agera som en agent för en kompositörs intentioner. För att undersöka detta har en artefakt tagits fram i form av ett 2D-stridsspel med komponerad musik som sedan använts som fokuspunkt för en intervju med 8 deltagare. Resultatet visar att det finns en viss korrelation mellan rytmisk intensitet och agens, särskilt när det gäller upprymdhet, behag och upplevelse av hot. Det konstaterades även att musikalisk erfarenhet kan ha en inverkan på en individs uppfattning och resonemang kring musik i spel. Mer forskning krävs för att fastställa hur musik förhåller sig till situationsbundenhet för att kunna utföra en tillfredsställande applicering av de fynd som denna undersökning tagit fram.
Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 43, vii
Keywords [sv]
Agens, platforming-spel, musik, rytm, hot
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21286OAI: oai:DiVA.org:his-21286DiVA, id: diva2:1671993
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
2022-06-172022-06-172022-08-11Bibliographically approved