Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hjälte eller skurk?: Protagonistens påverkan i moraliska dilemman
University of Skövde, School of Informatics.
2022 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Hero or villain? : The protagonist’s influence in moral dilemmas (English)
Abstract [sv]

Påverkar protagonistens bakgrund hur spelare gör sina moraliska val i spel? Den här studienundersöker vad spelare tycker och tänker när de får spela ut både en ond och en god protagonists perspektiv i ett narrativ med moraliska val. Studien går igenom tidigare undersökningar och teorier som är relaterade till ämnet moral i digitala spel. De tidigare undersökningarna visade på att spelare ofta väljer att gå efter sin moraliska kompass och att spelare kan basera sina val på vad de får för konsekvenser i spelet. Syftet med denna studie var att ta reda på hur moraliska val i ett digitalt spel/berättelse med en ond protagonist respektive en god protagonist upplevs, är valen baserade på karaktärens bakgrund och påstådda moral eller baserar spelaren valen på sin egen moral hämtad från verkliga livet? Samt om spelare spelar som ond moraliskt för att protagonisten är skriven som ond. Denna problemformulering testades genom en artefakt som skapades i programmet Twine. Resultatet blev att majoriteten av deltagarna utgick från sin moraliska kompass medan en del av deltagarna valde att spela strategiskt men stor del av respondenterna verkade utgå ifrån om protagonisten var skriven som ond eller god. Framtida arbeten kan genomföra samma undersökning i en större skala men finjusterad, och skulle kunna undersöka närmre vad som skiljer de som påverkas av protagonistens bakgrund och de som väljer att använda sig av sin moraliska kompass åt.

Place, publisher, year, edition, pages
2022. , p. 35, 4
Keywords [sv]
Moraliska val, ond protagonist, god protagonist, antagonist, Twine
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-21281OAI: oai:DiVA.org:his-21281DiVA, id: diva2:1671968
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2022-06-17 Created: 2022-06-17 Last updated: 2022-08-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(613 kB)106 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 613 kBChecksum SHA-512
cb51c053b96d245a76ef970fa16c6cf05f59cda8b84115fae4b400ee8dcbf3c23477bb8e2a049daab6628bee007a218335cdb9b9b9c82a5e95728ce28c511732
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 106 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 184 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf