Denna rapport tar sin utgångspunkt i den platsspecifika konst som kom att utvecklas under senare delen av 1900-talet, av utövare som önskade en mer engagerande dialog mellan verk och betraktare. Strategierna ledde till att många konstnärer flyttade ut från gallerier och konsthallar till landskaps- och stadsmiljöer. En benämning på verken som rörelsen ut från gallerierna ledde till är land art. Det Creative Europé-finansierade projektet Off Season Art Gardening (OSAG) har sin utgångspunkt i denna rörelse. I projektet genomförs aktiviteter i form av workshops och föredrag samt skapas konstnärliga installationer i det offentliga rummet, i anslutning till tre landsortsstäder, i Nederländerna, Sverige och Litauen. Mitt bidrag till projektet har dels varit att sätta in OSAG i en konst- och bildvetenskaplig kontext, dels att relatera det arbete som utförts inom projektet KASTiS - Kulturarv och spelteknologi i Skaraborg, till samma kontext. Inom KASTiS finns demonstratorn Kiras och Luppes Bestiarium - KLUB. Ett transmedialt barnboksprojekt som används för att via fiktiva karaktärer bygga upp en kontextualiserande berättandeplattform för annars disparata kulturarvsplatser och föremål inom en till ytan stor delregion. Även det immateriella kulturarvet från området är en del av projektet. Rapporten avslutas med en rekommendation till aktörer inom digitalt platsspecifikt berättande, som delvis bygger på konstnären Robert Smithsons tankar om en dialektik mellan hans konstverk visade inne på gallerier (Nonsites) och de verk som var skapade i landskapet (sites).
Rapport Off Season Art Gardening
Co-founded by the Creative Europe Programme of the European Union
KASTiS - Kulturarv och Spelteknologi i Skaraborg
Högskolan i Skövde
Skaraborgs kommunalförbund