Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Navigering med hjälp av ambience inom ett ljudspel
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Navigating with help of ambience inside an audiogame (English)
Abstract [sv]

Följande studie ämnar undersöka hur spelare upplever ljudspel, vars navigation helt förlitar sig på ljuddesign. Frågeställningen är: ”Går det att skapa ett ljudspel som utnyttjar ambiencen till att hitta spelarens riktning och lokalisera sig utan att förlora spelarens upplevelse?”. För att undersöka detta har en artefakt, bestående av två olika versioner av ett ljudspel, skapats där grunden att lokalisera sig baseras på tidigare forskning inom ljudspel och analys av kommersiella ljudspel. Metoden som använts är en kvalitativ enkätstudie, där 5 st deltagare mellan 18–29 år som inte tidigare testat ljudspel, testat båda versionerna av artefakten för att jämföra och kommentera kring sin upplevelse av navigeringen. Deltagarna har kunnat utnyttja navigeringen i båda versionerna utan att ha förlorat upplevelsen av spelet. Båda versionerna föredrogs av samma antal deltagare. Det betyder att ambience går att använda som navigationshjälpmedel i ljudspel utan att riskera spelupplevelsen.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 34
Keywords [en]
Sounddesign, Audiogames, Navigation, Ambience
National Category
Other Engineering and Technologies not elsewhere specified
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-20600OAI: oai:DiVA.org:his-20600DiVA, id: diva2:1597680
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2021-09-27 Created: 2021-09-27 Last updated: 2021-09-27Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3581 kB)69 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3581 kBChecksum SHA-512
4485e4e0404a3e83a073bd61a2e9f131207dcb39ed6fd6bc137cc4b6a48da0eb2c69a69e910cf5c820093282abaade67bb7db6e670dfdea22d28cbe738b6d23a
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Other Engineering and Technologies not elsewhere specified

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 69 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 178 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf