Denna studie undersöker om hur olika animationsprinciper och rörelsemönster kanappliceras på ett livlöst objekt för att förmedla olika känslouttryck. En mjölpåse valdesför att uttrycka de olika känslorna. Fyra olika animationer skapades baserade påtidigare forskning i området vilka förmedlade känslorna glädje, ilska, vemod samt ettneutralt känslouttryck. För att svara på frågeställningen skickades enenkätundersökning ut på olika internetgrupper med målet att nå en utspridd målgrupp.Totalt deltog 51 personer. Enkäten visade på hur ett antal olika målgrupper uppfattadekänslouttrycken. Dessa bestod av olika kön, olika ålder, olika tid med visuella medieroch tidigare erfarenhet inom studier i datorspelsutveckling med inriktning på grafik.Resultatet visade på att en majoriteten av deltagarna uppfattade glädje, vemod ochdet neutrala känslouttrycket. Det arga känslouttrycket uppfattades med lägreträffsäkerhet. För att expandera forskningen skulle andra sorters animationer kunnautföras, forskning om hur andra livlösa objekt kan påverka uppfattningarna samt attinkludera ett antal andra känslouttryck.