Undersökningen använder sig av observation med observatören som deltagare som insamlingsmetod. Det innebär att testpersonerna är medvetna om studiens syfte och att de blir observerade. Datan användes sedan för att göra en konventionell innehållsanalys för att ta reda på hur spelares erfarenhet av RPG och FPS spel påverkar spelbeteendet i en rouge-like.
Observationerna görs i en artefaktversion av spelet Die, Recompile som är utvecklat som ett studieprojekt på Högskolan i Skövde.
Undersökningens kunde inte hitta någon större skillnad på spelbeteendena hos de olika testgrupperna. Den mest betydande skillnaden var i hur FPS kategorin uppvisade en större förmåga att byta strategi.
Framtida arbete bör fokusera på att täcka de brister denna undersökning har. Det innefattar att ha en större urvalsgrupp och minimera risken att observatörens egna förutfattade meningar påverkar resultatet samt att eventuellt utveckla en testningsmetod för utvecklandet av artefakten.
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.