Storslagna spel vi aldrig betraktar – problem med navigering i spel: En studie av hur grafiska navigeringsgränssnitt påverkar spelarens immersion i spel
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Great games we never observe – problem with navigation in games : A study of how graphical navigation interfaces affect player immersion in games (English)
Abstract [sv]
I vår studie har vi undersökt hur mängden information i navigeringsgränssnittet påverkar spelarens immersion i spel. Bakgrunden tar upp vetenskapliga studier inom ämnet, inklusive viktiga aspekter kopplat till navigering i spel, vad ett gränssnitt är och vad immersion innebär.För studien har vi valt en kvantitativ ansats, bestående av en artefakt i form av ett spel och en enkät. Deltagarna delades in i 3 grupper och varje grupp blev tilldelade olika mängd navigeringsgränssnitt, där grupp 1 har minst och grupp 3 har mest. I enkäten poängsätts, i en skala från 1–5, de känslor spelare upplevde under testet kopplat till immersion.Resultatet visar på att om för mycket information förmedlas i det grafiska navigeringsgränssnittet, så påverkas spelarens immersion negativt.
Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 44, viii
Keywords [sv]
Gränssnitt, vägledning, navigering, immersion
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-20546OAI: oai:DiVA.org:his-20546DiVA, id: diva2:1593251
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
2021-09-112021-09-112021-09-11Bibliographically approved