Skräckljud och utforskning i en virtuell stadsmiljö
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Horror sounds and exploration in a virtual city (English)
Abstract [sv]
Att använda spatialt ljud när det kommer till utforskning av en spelvärld blir allt vanligare. Hur kan skräckljud påverka intresset av utforskning? Genom att blanda maskinljud med djurläten för att skapa abstrakta ljud med olika fokusområden av frekvensinformation för att se hur spelare reagerar när de utforskar en virtuellstadsmiljö. Beroende på hur frekvensområdet ser ut gör det tydligare att höra ljudet och därefter kunna lokalisera ljudkällan. Genom att använda spatialljudimplementation och ljudocklusion för att skapa en trovärdig lyssnarupplevelse för spelaren samt att kunna se hur navigering och lokalisering påverkas. Användning av spatialt ljud och hur olika frekvensområden kan göra det enklare att navigera kan ha stor nytta inom framtida arbeten för att ge individer med nedsatt syn en bättre spelupplevelse.
Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 29
Keywords [sv]
utforskning, frekvenser, skräck, HRTF
National Category
Media and Communication Technology Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-20115OAI: oai:DiVA.org:his-20115DiVA, id: diva2:1576481
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - ljud
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
2021-07-012021-07-012021-07-01Bibliographically approved